Bloggarkiv

söndag 19 augusti 2012

Nybörjartips?


Fick frågan om jag hade några sådana och visst, en del saker har man ju lärt sig genom sina egna misstag
((Vissa misstag gör man dock om och om och om igen genom livet!)). Men jag har inte tänkt så mycket på dem så nån längre lista över det hela har jag inte. Mest tre ...grundsaker?

1 små tallrikar *Ser ut som mer mat*
2 väga allting
   2a föra noteringar
3 Inte för mycket ätbart i kylskåpet. **Varför utmana "snack´s djävulen?"**

Varför?
Ja, det hela "tänket" i alltihopa baserar jag på att jag själv märkt att jag behöver lära om allt ifrån början.
Jag har ju ätit fel. För mycket. För stora portioner.
Därmed har ju huvudet vant sig vid vad som behövs på tallriken för att magen ska bli mätt. Och portionsstorlekarna har ju bara växt utefter vad åren har gått.

I början vägde jag allting och förde noga upp det hela i en liten matdagbok. Sista tiden har jag mer "måttat på en höft". Men nu tänkte jag köra en liten kort period igen då jag mäter allting ganska noga och skriver ner.
Om ni orkar och har lust kan ju ni själva läsa och se hur jag bär mig åt i min lilla variant av LCHF för att tappa vikt.
Denna dagen då.......
Frukost
Kaffe, grädde smör ("bullit" kaffe, ska dock ersätta grädde med kokosfett när jag kommer förbi en affär som har det)

Lunch (12.30)
1 skiva Karré a 200 gr.
Champinjoner 50 gr
Purjolök 25 gr (Purjo och Champ. stekta ihop med karrén)
1.5 dl vispgrädde (I kaffet under förmiddagen)
50 gr smör
15 gr rapsolja
Stekflottet hällde jag över köttet och champinjonerna.
(Mått i gram)
Protein 40
Kolhydrat 8 **Grädden spökar men den försvinner om ett par dl. när denna förpackningen är slut (vill inte kasta, snål ju!)**
ett 138
S.ratio 2,87
Kcla 1420

Ang. Frukost.
Jag äter sällan frukost. Aldrig varit någon frukost person. Men den förstärkta mättnadskänslan man får av kaffe med smör i hjälper mig att komma fram till lunchen utan att känna alltför mycket hungerkänslor. Helt perfekt för mig alltså. Men där får ni ju själva komma fram till vad som passar just er och eran egen kropp och mage.

Som ni minns så har jag bestämt mig för att sänka proteinet något och öka fettet lite grand, mest för att se vad som händer. Och nu 2.5 tim. efter lunchen så är mättnadskänslan klart påtaglig. Behagligt "full" utan att det känns "tungt" eller jobbigt i magen.
Rätt så perfekt helt enkelt. Kommer vänta tills 8 innan jag äter middag, men innan dess blir det väl en kopp kaffe eller två.

Klockan är nu 16.30.
Visst skulle jag kunna tänka mig att stoppa något i munnen just nu, men det är bara ett "tugg-sug" som sätter in under korta perioder.
Antagligen nått som hänger kvar sen jag var kolhydratsberoende? Lite kaffe så sätts det stopp på eländet. *S*

Kvällsmat 19.45
Lagom hungrig och sug har ersatts av vanliga hungerkänslor. Så nu fyller vi på förrådet!!
Stekt kött och stor sallad.
Karré (igen..fryser alltid skivorna 2 och två så det blev på de viset idag)
300 gram

Sallad gjord på
100 gr Tomat
100 gr isbergsallad
25 gr paprika
50 gr gurka
75 gr salladsost (21%)
20 gr purjolök

Totala intaget idag blev
2250 kcla
95 gr Protein (något högt)
17 gr kolhydrater (skyller allt på grädden;)  )
218 gr fett
Skaldeman Ratio 1.96 (lite lågt i mitt tycke)

Brukar inte vanligtvis äta sallad men var helt enkelt sugen på något grönt idag.

Eftersom jag känner mig både mätt och nöjd när det nu är dags att krypa ner i sängen så känns detta idag iallafall som en bra nivå att ligga på. Skönt att veta att man klarar sig på lite mindre protein än vad som vanligtvis räknas (Ca 0-7-1.0 gr per kilo kroppsvikt).Skulle jag gå efter den "regeln" fortsättningsvis hade jag behövt äta en eller två stora köttbitar till. 0_O

Det kommer lite mer bilder framöver också. Men min telefon är inlämnad för service (att dom inte tål att tappas i backen trettio gånger på ett år är lite dåligt..) så det blir inte mycket fotograferat för tillfället.
Men nån gång ska de blir lite mer "livat" på bloggen!

//Uffen

3 kommentarer:

  1. Tjena!

    Kokosfett, det bra..finns att köpa här..

    http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/kokosfett-400-g

    Men jag använder både och, en klick kokosfett och en skvätt grädde, mest för smaken... jag gillar grädde i kaffet.. :)

    ha en skön dag

    SvaraRadera
  2. Long lashes are something that each lady needs and before, the outcomes were disillusioning. Be that as it may, there are various distinctive items available, offering amazing outcomes to improve your eyes.

    Click Here

    SvaraRadera
  3. With regards to getting more fit, at that point a sensible adjusted eating regimen and standard exercise is dependably the most ideal approach. I don't trust that the response to getting in shape lies in a container of pills, yet individuals get them in their millions trusting they will enable them to shed those undesirable pounds. Read More Info

    SvaraRadera