Bloggarkiv

söndag 10 juni 2012

Kalorier Kalorier Kalorier...(igen)

Gjorde en ny uträkning på mitt Basala Kaloribehov. Tyvärr LCHF:are, jag tror fortfarande (!!) på att Kalorier spelar roll. Jag tror inte man kan "smälla i sig" hur mycket som helst baraför "fettbrasan är igång" och ändå tappa vikt eller att eventuella överskottskalorier magiskt skulle försvinna iväg någonstans.

För mig är saken med detta sätt att leva på så kan jag hålla mitt kaloriintag på en rimlig nivå utan att känna mig "svulten".

Med min vikt har jag just nu en basal energiåtgång om 2670kcla per dag. Med den lilla motion jag får genom att jobba lite då och då gör jag åt med ca 3060 kcla per dag.
För att minska ett kilo i veckan (vilket är 7000kcla) får jag helt enkelt hålla mig ungefär 1000 kcla under detta.

I diagramet ser ni vad jag borde/ska smäcka i mig per dag.
Mycket mat blir det eftersom Kött, fågel och fisk har ca 20gr protein per 100 gram kött.
Det är rejäla stekar och biffar det! *mums*
Okej, lite missvisande, siffermässigt,  blir det då exempelvis fläskotlett om 500 gram har ca 130gr. protein men 1300 kcla.
Så det gäller att inte stirra sig blind på teoretiska siffror utan räkna lite i "praktiken" också.

Bra ställe att hålla koll på maten?
http://www.raknakalorier.se/
Där får du lätt uppspaltat vad du stoppat i dig i kaloriväg samt uträkningar på fett, kolhydrat och proteinet.

Men slutligen är det nog ens egna sunda förnuft som ska gälla över alla siffrors magi!

1 kommentar:

  1. Jo det är fortfarande kalorier in minus kalorier ut som gäller. Man kan inte äta mer än man gör av med och ändå gå ner i vikt. Det är omöjligt.

    Men jag förstår att många LCHF lever i den tron. När man slutar äta kolhydrater börjar kroppen själv reglera ner vikten och efterfrågar då mycket mindre mat. Konstant mätthetskänsla kombinerat med den allmänna tron att fettrik mat innehåller ENORMT mycket kalorier kan lätt leda en till att tro att man äter betydligt mer än vad man egentligen gör.

    Bland dem som forskar kring fetma finns det ett begrepp som kallas "set-point". Kroppens egen föredragna vikt som den strävar efter att hålla. Ligger setpointen för högt kan man banta ner sig hur mycket man vill, man hamnar ändå på startvikten igen efter ett tag. Vad som verkar hända för LCHF'are är att denna setpoint faller och att kroppen medvetet bränner fettlagrena för att komma ner i vikt. Behöver man 3000 kalorier per dag tas 1000 från kroppsfettet och hungern stillas när man fått i sig 2000.

    SvaraRadera