Bloggarkiv

torsdag 19 april 2012

Socker socker och socker...

...är ju tydligen det heta ämnet, speciellt för dem/oss som äter lite kolhydrater.

Därför tänkte jag påbörja "Operation Blodsockerkurva". Jag ska med jämna mellanrum under en vecka ta och kolla mitt blodsocker. På : https://www.abbott-diabetes.se/?id_item=89 kan man beställa hem en gratis (!) blodsockermätare. Med i paketet får man ett tiotal mätstickor och några lancetter. Jag har traskat (tog bilen) till Apoteket och köpt en extra omgång (inte gratis, 100 lancetter och stickor kostade 480kr) så nu är jag redo för rejält blodvite framöver! Till saken hör att jag verkligen, VERKLIGEN, inte gillar nålar. Så att göra detta är en stor uppoffring för LCHF rörelsen......

Räknar med att kolla varje morgon och kväll och ca 2 tim. efter varje måltid.
Dagen började finemang :
0700 5,4
0930 4,6

Så när jag fått ihop en sisådär 28-30 mätpunkter så ska jag ordna till en söt liten grafisk presentation. =P Normalt blodsocker ligger ungefär mellan 4-6 mmol fastande, och upp till max 8,7 efter måltid. Så om jag kunde segla fram på fettoceanerna med ett snittvärde lägre än 5,5 skulle jag känna mig riktigt nöjd.

Om någon månad ska jag även testa mitt Långtidsblodsocker (HbA1c) för att kunna se ifall kosten gjort skillnad på mina värden (har referens ifrån Oktober mån 2011 då jag sist gjorde dessa prover).

Och Nej, jag har inte Diabetes Typ 2. Men jag, om någon, borde legat i riskzonen för det i alla år som jättefet. Min "besatthet" med blodsockernivån ligger dock i att min Mamma, hennes Syskon och Mormor alla hade typ 2 och typ 1 diabetes. Så med det i "generna" vill jag själv ha lite koll på tillvaron.

Och för den delen....de flesta i släkten de sista 2 generationerna bakåt verkar ha dött i Cancer.. Av det kan man ju inte dra några slutsatser men iallfall börja misstänka att Diabetes/För högt intag av socker kanske kanske har nått att göra med C ordet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar