Bloggarkiv

onsdag 18 april 2012

Mitt "försvarstal" till LCHF..

Detta är ett inlägg som kommer direkt ifrån min Facebooksida. Ska försöka skaka liv i min blogg igen och finna inspiration till att skriva här mer regelbundet. =

Iallafall... mitt försvarstal till LCHF : 

Blir lite ....fundersam...över vad folk fått ifrån att jag vräker mig i massa fett baraför jag börjat med LCHF. Namnet är lite missvisande, (men tekniskt korrekt ändå) eftersom när man utesluter/minskar kolhydrater som energikälla så ökar
andelen protein/fett automatiskt eftersom kalorierna man behöver måste komma ifrån andra källor.
Samma mängd kalorier med kolhydrater hade alltså blivit lägre del protein/fett.
As simple as that.
Som exempel..vad jag käkat idag :

Frukost
2 muggar kaffe
100 gr. Ost, Gouda. 370 kalorier.

Avskyr frukost, får knappast i mig nånting då. Blev en bit ost som jag tärnade och nibblade på ihop med kaffet.

Vid tolvtiden drog jag i mig en ölkorv *snacktime*

Sen eftersom jag skulle iväg snabbt runt två och inte hann göra något lagat blev det ca :
200 gr. falukorv 520 kalorier
100 gr tomat 25 kalorier.
Vilka tuggades i bilen påväg mot falkenberg.

Middag :

En sallad på följande : (siffran efter är antalet kalorier)
100gr. tomat 50
100gr sallad 15
50 gr gurka 5
50 gr purjo 15
50 gr paprika 20
50 gr fetaost 150

270 gr. karré 621 kalorier vilket stektes i lite olja och 20 gr. smör 140
Tot 1950 kalorier.

Protein : 111 gram.
Fett : 102 gram.
Kolhydrater : 15 gram (lite högt tack vare falukorven som är sötad med massa skräp).
Det innebär att jag fick ungefär 70% av dagens energi via olika fetter.

Och det utan att ha druckit grädde ur nått paket, dränkt saker i smör eller olja osv.
Get it? =)
Ser ni nått "extremt" i det annat än att jag fimpat smörgåsarna som osten vanligtvis låg på och potatisarna/riset/pastan som brukade åtfölja de andra måltiderna.

Jo..förresten..Mätt blodsockret tre ggr. idag. Aldrig varit över 4.7 på hela dan.
Ska gå till Läkaren och få nya Kolesterolprover tagna. Lägger in det här sen så får ni se.
Provet man tar testar tre olika Kolesteroler i blodet. Där får man svar på följande :

VLDL – kallas ”triglycerider” (dåliga för dig) ska vara under 0,5
LDL (dåliga) Ska ha en nivå under 1,7
HDL (bra, glada fluffiga och studsande små Kolesterolpartiklar (den sorten som inte fastnar i kärlen och ger infarkter mm) Ska vara över 1,0

TOTALT ska kolesterolnivåerna (allt adderat) vara under 6 och helst under 5.
Därtill ska jag ta ett "apo-prov" vilket också förtäljer en hel del om riskfaktorer för hjärtsjukdommar.
Ska bli intressant att se vad mina provsvar kommer säga så kanske man klappar igen käften på de som ff. tror att fet mat ger höga kolesterolvärden och
täpper igen artärer och blodkärl. ;)

Goderafton.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar